Tour Vinet, Bergsetapp 1 i Duvnäs

Test4 Thu, September 4, 2008 10:06
Detta är bansträckningen. För att du lättare ska hitta kan du följa banguiden här.

Nu finns resultatlistor! Välj tröja osv på flikarna i nederkanten. Resultatlistor.

 

Om Tour Vinet

Tour Vinet är tävling, taktik och träning

Om vi hade pysslat med fotboll skulle vi bara köra konditionspass och runda koner. Nu är det cykling vi gillar, en av de mest taktiska sporterna, så det är dags för mer jakt på utbrytare, taktiskt rävspel och rafflande spurtuppgörelser. Dags för Tour Vinet- en träningstävling som ger mycket nerv även till ojämna entusiaster!

Vi börjar i liten skala med att köra på en bergsetapp med samling vid Saltjö-Duvnäs station. Visionen är att bygga ut touren med flera etapper, tempo osv om det känns roligt.

Fakta märkta med * nedan är utgångsvärden som kan komma att justeras för att ge maximal cykelglädje.

Action Directe

Vi kör varje tisdag kl 19:00*. Det viktigaste är att det är spännande och roligt för alla. Den enkla principen ”först i mål vinner” gäller, men för att behålla spänningen i ett så stort spektra av cyklister tillämpas ett enkelt handicapsystem. Cyklisterna släpps iväg i grupper där de snabbaste startar sist. På så sätt ser man direkt vem som vann och varje heat blir en spännande jakt mot mållinjen.

 

Tre tröjor

Vi tävlar också om tre tröjor; Gul, Grön och Rödvit. På webben kan man följa den prestigefyllda utvecklingen i sammandraget. Man hänger kvar även om man inte kan vara med på alla tävlingar, men den trogne belönas. ”Tröjorna” blir i form av färgade band som bärs som en svans bak på hjälmen.

•  Den gula tröjan beräknas utifrån sann tid inklusive bonussekunder vid målgång. Den som bär den gula tröjan kommer alltså vara den snabbaste cyklisten.
Om man uteblir från en tävling tilldelas man virtuellt tiden från föregående tävling +5%*. Ett frånvarotillfälle gör inte så mycket, men är man borta flera gånger pyser tiden ihop.
[Ställningen för den gula tröjan mäts i tid]

•  Den gröna tröjan beräknas utifrån handikapp-tid inklusive bonussekunder vid målgång. Den som bär den gröna tröjan kommer alltså vara den cyklist som är bra på att komma först i mål.
Om man uteblir från en tävling tilldelas man virtuellt tiden från föregående tävling +5%*. Ett frånvarotillfälle gör inte så mycket, men är man borta flera gånger pyser tiden ihop.
[Ställningen för den gröna tröjan mäts i tid]

•  Den rödvita tröjan är bergatröjan och utgår från de poäng man samlat vid bergsprisen. Den som bär rödvitt är alltså starkast uppför. Det blir för bergatröjan en indirekt handikappanpassning eftersom bergspriserna beroende på placering på banan är tillgängliga för olika kategorier av åkare. Den åkare som samlat flest bergspoäng bär rödvitt. Ett genomsnitt på bergspoäng per tävling man deltagit i kommer också redovisas.
[Ställningen för bergatröjan mäts i poäng]

 

Handikapp

Ditt handikapp är i princip den bästa tid du presterat på banan. Handikappsystemet fyller två syften; Dels utgör det grund för i vilken grupp du ska starta i för att vi ska få en spännande tävling, dels är det grunden för den gröna tröjan i sammandraget. Ditt handikapp är dynamiskt och ändras vartefter du blir bättre (eller sämre). Ett handikappsystem som detta bygger på ärlighet och sportsmanship. Virtuella tider är naturligtvis inte handikappgrundande.
[Handikapp mäts i tid]

•  Ingångshandikapp
Ditt ingångshandikapp blir den första tid du klockar på banan. Du kan skaffa det på två sätt:
Det bästa är att köra banan själv och rapportera in tiden så du kan vara med och tävla direkt. Kör så hårt du kan, tänk bergstempo. Du får gärna göra flera försök och rapportera in det bästa resultatet.
Det andra alternativet är att du är med på ett heat och kör med den startgrupp som verkar rimlig. Detta sker då såklart utom tävlan och ger inga poäng men du får ett handikapp och kan vara med och tävla nästa vecka.

•  Sänkning av handikapp
Så fort du presterar en bättre tid blir det ditt nya handikapp. Kör du på en ny bästatid kanske du kommer att starta i en ny grupp redan i nästa heat.

•  Höjning av handikapp
Vid höjning av handikapp gäller bara tävlingstider. Du kan alltså inte köra ett varv själv med cykelkorg för att komma i bättre läge till nästa race. Höjningen sker dessutom först efter den andra* tävlingen du presterar under din bästatid. Om den andra* tävlingstiden är sämre än din bästatid läggs 1 minut till din handikapptid och nästa tävling du startar i en tidigare startgrupp.

 

Startgrupper

För bergsetappen i Saltsjö-Duvnäs gäller följande startgrupper. Starten går till så att ALLA startar sina stoppur (OBS ej körtidsklockan) då startgrupp 0 sticker iväg vid 0:00. Sen gör sej startgrupp 1 redo och sticker när klockorna visar 1:00 osv.

Då man passerar mållinjen klockar man sej med stoppuret och fångar då sin handikapp-tid för heatet. Genom att dra bort sin starttid får man sann tid.

Tabell över startgrupper nedan.

Startgrupp
Starttid
Handikapp
0
00:00
30:00-
1
01:00
29:00-29:59
2
02:00
28:00-28:59
3
03:00
27:00-27:59
4
04:00
26:00-26:59
5
05:00
25:00-25:59
6
06:00
24:00-24:59
7
07:00
23:00-23:59
8
08:00
22:00-22:59
9
09:00
21:00-21:59
10
10:00
20:00-20:59
osv.

Bergsprisen

Första andra och tredje cyklist till bergspriset får poäng. Poängen växer ju närmare mål vi kommer och konkurrensen ökar.

Bergspris 1, andra krönet Saltsjöbadsvägen.

1:a plats 30p*

2:a plats 15p*

3:e plats 10p*

Bergspris 2, krönet Repvägen på ANDRA varvningen.

1:a plats 41p*

2:a plats 26p*

3:e plats 16p*

 

Bergspris 3, krönet Bergsvägen.

1:a plats 62p*

2:a plats 42p*

3:e plats 32p*

 

 

Spurtpriset

Första, andra och tredje cyklist i mål får bonussekunder:

 

1:a plats 30s*

2:a plats 15s*

3:e plats 10s*

 

Vem leder?

Det kan låta som en självklar fråga, men eftersom vi startar vid olika tider kan det vara svårt för en cyklist som jobbar sej uppåt i fältet att veta när man nått täten. Jag vet inte hur stort det här problemet är så vi får se. När startgrupp 0 sticker iväg vet de ju vem som leder. En idé är att när trean blir omkörd ropar hon till den som kör om: ”Du ligger nu trea!”. När den nya trean blir omkörd ropar hon. Vi får pröva och se…